Obsah:

  • Rozvoj sociálnych zručností predškoláka
  • Rozvoj kognitívnych schopností dieťaťa
  • Stres u dieťaťa v prvej triede
  • Ako pripraviť svoje dieťa do školy

Problematika prípravy detí na školu je pre mnohých rodičov dosť náročná. Niektorí začínajú so samostatnou prípravou dávno pred nástupom do prvej triedy, niektorí sa obracajú na detské rozvojové centrá a niektorí sa predškolskej príprave vôbec nevenujú. Nadobudnutie zručností v čítaní a písaní v škole sa stáva obzvlášť dôležitou etapou pre tie deti, ktoré sa nepripravovali na základnú školu. Po štúdiu vo vývojových centrách je to na prvom stupni nuda, keďže dopredu vedia, čo budú študovať. Z tohto dôvodu môžu strácať motiváciu, ktorá je nevyhnutná pre produktívny proces učenia. Hlavným cieľom prípravy predškoláka nie je každodenný tréning zručností v čítaní, písaní a počítaní, ale práca na jeho fyzickom a psychickom stave.

Úlohou rodičov je vytvoriť pre svoje dieťa jasnú hranicu medzi životom pred školou a nástupom do prvej triedy. Je dôležité, aby hovoril o štúdiu v škole ako o zaujímavom a vzrušujúcom dobrodružstve. Pred pohovorom s učiteľom nie je potrebné absolvovať celý program prvého stupňa. Aby ste u svojho dieťaťa udržali túžbu chodiť do školy a pocit novosti, nemali by ste kupovať školskú výbavu a potreby vopred. Deťom pomôže vyrovnať sa s pocitom neistoty aj pozeranie filmov o každodennom živote žiakov, osobných príbehoch rodičov zo školského života a plánoch do budúcnosti.

Psychologická príprava dieťaťa na školu

ROZVOJ SOCIÁLNYCH ZRUČNOSTÍ PREDŠKOLÁKA

Pre budúceho prváka je dôležitý najmä rozvoj sociálnych zručností. Dieťa musí byť schopné počúvať ostatných, vyjadrovať svoje myšlienky a komunikovať s rovesníkmi aj dospelými. Malo by vedieť čakať, sústrediť sa, hromadiť poznatky a aplikovať ich v praxi. Aby sa dieťa prispôsobilo kolektívu, potrebuje sa orientovať vo svojich vzoroch a pochopiť, či môže byť vodcom, či ho iné deti uznávajú a aké emócie jeho vlastné činy vyvolávajú v iných. Deti vo veku 6-7 rokov by mali vedieť, aké činy spôsobujú u rodičov radosť, hnev, rozhorčenie a potešenie. Počas hodiny nie je potrebné vyvíjať tlak na dieťa v očakávaní bleskových výsledkov. Mali by sme skúsiť rôzne formáty a koncepty, nemali by ste sa uspokojiť s jednou technikou.

Rozvoj sociálnych zručností u predškoláka

ROZVOJ KOGNITÍVNYCH SCHOPNOSTÍ DIEŤAŤA

Pre dieťa nastupujúce do prvej triedy sú dôležité aj kognitívne schopnosti. Musí vedieť sumarizovať a systematizovať informácie, vedieť triediť predmety podľa farby a tvaru a nájsť ich charakteristické črty. Schopnosť skladať príbehy na základe obrázkov – nezávisle vymýšľať dej a hlavné postavy – bude účinná. Dieťa v predškolskom veku musí presne uviesť svoje priezvisko, krajinu a mesto bydliska a adresu bydliska. Mal by poznať aj ročné obdobia, názvy mesiacov a dní v týždni, najčastejšie rastliny a živočíchy, sviatky a povolania, mená známych básnikov a spisovateľov. Dieťa musí mať vyvinutú koordináciu pohybov, musí vidieť a rozumieť rozdielu medzi vtákmi a rybami, zeleninou a ovocím, zvukmi a písmenami. Takéto základné veci treba deti učiť doma, keďže v škole sa predpokladá, že základné vedomosti už majú. Aby sa dieťa rýchlo adaptovalo na veľký kolektív, potrebuje poznať svoje zdroje, sklony a schopnosti. To mu pomôže získať uznanie a preukázať svoju individualitu. 

Rozvoj kognitívnych schopností u dieťaťa

STRES U DIEŤAŤA V PRVEJ TRIEDE

Keď dieťa nastúpi do prvej triedy, zažíva veľa stresu. Mení sa mu životný štýl, každodenné povinnosti, podmienky a denný režim. Keď sa dieťa dostane do kolektívu, čelí rôznym infekciám a vírusom, a preto je vystavené imunologickému stresu. Vo veľkej skupine sa potrebuje prispôsobiť a v procese zvykania si na rovesníkov prežíva sociálny stres. V detskej psychológii existuje aj pojem výchovná stresová porucha. Pre prváka je ťažké zvyknúť si na potrebu sedieť 45 minút na jednom mieste a odpovedať na otázky učiteľa zdvihnutím ruky. Aby sa všetky tri stresy nestali pre prváka vážnym problémom, musíte predchádzať možným nepríjemným situáciám. Ak dieťa nechodí tri roky do škôlky, môžeme ho tam dať aj rok pred nástupom do školy. To mu umožní naučiť sa komunikovať s deťmi a rozumieť dospelým a prvý stres ho v miernej forme prejde. 

Stres u dieťaťa v prvej triede

AKO PRIPRAVIŤ SVOJE DIEŤA DO ŠKOLY

Školský výkon dieťaťa bude priamo závisieť od toho, ako dobre sa dokázalo adaptovať na nový kolektív, ako vnímalo požiadavky učiteľa a zmenu aktivity. Všetky tieto faktory majú veľký vplyv na pohodu prváka. Kurzy vo vývojových centrách mu pomáhajú vyrovnať sa s akademickou záťažou v budúcnosti a v triede sa cítiť nezávisle a sebaisto vo svojich schopnostiach.

Niektorí rodičia sa obracajú na centrá rozvoja detí so žiadosťou o pomoc s prípravou svojich detí na prvú triedu. V AMAkids Akadémii pre rozvoj intelektu pracujú skúsení pedagógovia, ktorí pomôžu dieťaťu objaviť jeho osobnostné kvality, získať potrebné vedomosti a psychicky sa pripraviť na školu. Deti sa učia abecedu, učia sa čítať po slabikách a slovách, získajú všeobecný prehľad o svete flóry a fauny, učia sa pravidlám bezpečnosti, zoznámia sa s číslami, jednoduchými geometrickými tvarmi, riešia úlohy a príklady. 

Školenie prebieha v našich centrách, kde sa dieťa učí budovať kontakt s učiteľom. Oveľa ľahšie sa v škole zoznámi s prvým učiteľom a komunikuje so spolužiakmi. Kurzy prebiehajú na interaktívnej platforme s využitím moderných technológií. Keďže hlavnou formou aktivity pre predškolákov je hra, proces učenia je štruktúrovaný vzrušujúcim a nekonvenčným spôsobom. Vytvorí si pozitívny obraz o škole a jeho motivácia navštevovať hodiny sa rapídne zvýši. Školská príprava pre deti s AMAkids je zárukou záujmu, efektívnosti a psychického komfortu dieťaťa.