S hyperaktívnymi deťmi vraj neprestajne „šije“. Sú neposedné, nepozorné, roztržité – a už vôbec nezapadajú do kategórie „poslušný chlapec“ či „dobré dievča“. Z úst predškolských a školských psychológov dnes čoraz častejšie zaznieva skratka ADHD, ktorá znamená poruchu pozornosti s hyperaktivitou. Od hyperaktívnych detí je však možné požadovať viac a klásť im vyššie ciele.
ADHD sa dlhodobo považovalo za negatívnu „odchýlku“ v správaní, ktorú možno eliminovať či „odstrániť“ správnym rodičovstvom. V súčasnosti sa lekári domnievajú, že príčinou hyperaktivity môže byť nielen genetika, ale aj fyziológia dieťaťa. Program Mentálna aritmetika je úžasným korelátom problémov so správaním, pretože je systematická, rozvíja koncentráciu pozornosti a pomáha dieťaťu sústrediť sa na každú činnosť, ktorú vykonáva.
Symptómy ADHD sa objavujú vo veku od dvoch do troch rokov, ale rodičia často privedú svoje dieťa k lekárovi, až keď začínajú jeho problémy s učením. Hyperaktívne dieťa sa ťažko koncentruje a ovláda, je impulzívne, nepozorné a nepokojné. Zvýšenie koncentrácie je možné dosiahnuť pomocou akejkoľvek technológie, ktorá rozvíja figuratívne myslenie, zatiaľ čo mentálna aritmetika (aj v online forme) rieši problémy koordinácie spojení medzi oboma hemisférami mozgu a umožňuje riešiť problémy zaujímavo, rýchlo a s využitím všetkej kreativity.
Hyperaktívne dieťa – Podľa štatistík má syndróm poruchy pozornosti a diagnózu hyperaktivita od troch do siedmich percent detí na Zemi, chlapcov je dvakrát toľko. Zaujímavé je, že chlapci sú v mentálnej aritmetike usilovnejší a často aj produktívnejší.
Nezamieňajte si však osobnosť dieťaťa s diagnózou ADHD. Ak sa pri všetkej svojej emocionalite a výbušnosti dieťa vyvíja normálne a plne sa začleňuje do spoločnosti, tak tento druh hyperaktivity nie je chorobou. Hyperaktivita je predovšetkým vtedy, keď dieťa chce a dokáže viac ako dieťa s priemernou úrovňou rozvoja, no často nie je dostatočne a správne stimulované.
AKO SA SPRÁVAŤ K PRÍLIŠ AKTÍVNEMU (HYPERAKTÍVNEMU) DIEŤAŤU?
- V prvom rade s ním nadviažte kontakt. Pri komunikácii sa uistite, že vám skutočne rozumie: dotýkajte sa ho, pozerajte sa mu do očí a hlavne buďte vždy láskaví. Pokúste sa odstrániť všetky rušivé a nepríjemné faktory počas rozhovoru z dohľadu dieťaťa: odložte hračky, vypnite televízor. Prideľte dieťaťu konkrétne úlohy. Kompenzujte jeho správanie. To znamená, že ak dieťa rado kreslí, vezmite ho na miesto, kde môže nerušene umelecky tvoriť. Ak rado športuje, choďte s ním na ihrisko. Fyzická aktivita je pre takéto deti veľmi dôležitá!
- Vytvorte súbor pravidiel, ktoré musí dieťa prísne dodržiavať, v každej situácii. Nechajte ho odložiť a poskladať si oblečenie, prestrieť stôl, umyť si zuby. Aj keď je hyperaktívne dieťa „mimo vonkajšieho sveta“, môže si zvyknúť na poriadok vecí, ktorý ste zaviedli. A samozrejme je potrebný aj rozvrh dňa: štúdium, prechádzka, lekcie, sledovanie televízie, spánok. Režim by nemal byť narušený. Skúste ho však nielen obmedzovať, ale aj chváliť – veľa a veľkoryso. Dieťa s poruchou pozornosti potrebuje vašu lásku a pozornosť
- Pojem disciplína predstavuje pre hyperaktívne deti niečo, čomu sa budú vždy brániť. Lekcie mentálnej aritmetiky v centrách AMAkids s ich postupnosťou a výsledkami umožnia dieťaťu nezávisle pocítiť, že disciplína môže viesť k dobrým výsledkom – a to relatívne rýchlo. Samozrejme najmä na začiatku je veľmi dôležitá spolupráca a podpora rodiča. Spokojné bude potom dieťa aj rodič. Snažte sa dieťa zaujať, nechajte ho odbúrať svoju nevyčerpateľnú energiu. Šport vo forme tréningu oboch hemisfér mozgu mu dá možnosť stráviť aspoň časť energie a zvyknúť si na disciplínu. Lekcie mentálnej aritmetiky pomáhajú dieťaťu lepšie sa sústrediť. Sú príležitosťou ako „odbúrať“ energiu nielen na rozvoj tela, ale aj mysle a sebadisciplíny. Zároveň takémuto dieťaťu porastie sebavedomie, ktoré častým napomínaním často trpí.
- V cenrách AMAkids práve prebiehajú bezplatné ukážkové lekcie, kde máte možnosť konzultácie so skúsenou lektorkou alebo lektorom, tí Vám radi poradia a všetko vysvetlia.