Mentálna aritmetika patrí k veľmi starým metódam rozvoja inteligencie. V skutočnosti má asi päťtisíc rokov. Za začiatok sa považuje vynález počítadla suan-pan v Číne. Evolúcia starovekej „kalkulačky“ pokračovala stáročia. V 16. storočí sa v Japonsku objavilo počítadlo soroban – nástroj zaradený do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva. V japonských školách je mentálna aritmetika súčasťou všeobecných vzdelávacích osnov. Technika bola úspešne testovaná v 60 krajinách. Na čo je potrebná?
INTELIGENCIA A MYSLENIE: ROZDIEL V POJMOCH
Hlavným účelom mentálnej aritmetiky je rozvoj intelektuálnych schopností. Najrýchlejšie môžeme pozorovať rozvoj koncentrácie a pamäte, učenie sa prekonávať prekážky, sebareflexia a vyššie sebavdomie. Schopnosť rýchlo počítať je ďalšou získanou, určite užitočnou zručnosťou.
Je potrebné rozlišovať medzi inteligenciou a myslením. Inteligenciu možno chápať ako kombináciu nasledujúcich duševných vlastností:
- rýchla orientácia v nových situáciách;
- efektívne vzdelávanie založené na skúsenostiach;
- schopnosť robiť neštandardné rozhodnutia pomocou vnemov, pamäte a intuície.
Rozvoj intelektu u detí je formovanie schopnosti prispôsobiť sa, učiť sa, rozumieť abstraktným pojmom, plánovať, stanovovať a dosahovať ciele. Všetky tieto vlastnosti sa rozvíjajú vďaka mentálnej aritmetike. Obzvlášť účinná je práve v predškolskom a školskom veku.
Myslenie je kognitívna činnosť, schopnosť analyzovať, syntetizovať, porovnávať, sumarizovať a vykonávať iné kognitívne operácie. Intelektuál je človek s rozvinutým myslením, preto je zdokonaľovanie intelektu globálnejšou úlohou.
Na hodinách mentálnej aritmetiky deti pracujú s imaginárnym počítadlom, začínajú vnímať matematické problémy ako obrázky a aktívne zapájajú pravú hemisféru mozgu. V procese cvičení sa zlepšujú centrá zodpovedné za všetky intelektuálne schopnosti a tvoria sa nové neurónové prepojenia, najmä medzi mozgovými hemisférami. Tieto prepojenia sú naozaj hodnotným prínosom tréningu mentálnej aritmetiky – nikdy celkom nezmiznú a časom budú využité aj k iným intelektuálnym činnostiam.
VEDECKÉ POZADIE
Vedci vedecky preukázali úzke prepojenie medzi synchrónnou prácou ľavej a pravej hemisféry mozgu a efektívnosťou a rýchlosťou procesu učenia. Vedecké štúdie sa uskutočnili na lekárskej fakulte Nippon pomocou encefalografie. Vlastnosti a výsledky testov boli nasledovné:
- štúdia zahŕňala deti a dospelých;
- pri počúvaní hudby zariadenie zobrazovalo aktivitu v pravej hemisfére, pri výpočte v ľavej hemisfére;
- pri počítaní na počítadle sa aktivita pozorovala súčasne v oboch hemisférach.
Testovanie prispelo k záveru, že pravá hemisféra slúži človeku na rozpoznávanie vzorcov, obrázkov, zvukov a ľavá je zodpovedná za logiku. V mentálnej aritmetike sa obe hemisféry mozgu vyvíjajú synchrónne.
MENTÁLNA ARITMETIKA – POMÁHA ALEBO ŠKODÍ? KOMU MÁME VERIŤ?
Výhody mentálnej aritmetiky nemožno spochybňovať, pretože pozitívny vplyv tohto programu na rozvoj oboch hemisfér mozgu, ako aj na rozvoj abstraktného logického myslenia bol dokázaný pomocou vedeckého výskumu.
Predmetný výskum sa uskutočnil aj na Uljanovskej štátnej pedagogickej univerzite. Výsledky zverejnila vedecko-vzdelávacia publikácia „Vzdelávanie a veda“ v Rusku a v zahraničí. Štúdie sa zúčastnili zástupcovia Katedry biológie človeka a základov medicínskych poznatkov. Na účasť v experimentálnej štúdii bolo pozvaných 20 študentov z 1. stupňa základnej školy a 6 študentov z akadémie AMAkids (AMAkids Academy for Intellectual Development) v Uljanovsku.
Výsledky štúdie ukázali, že mentálna aritmetika skutočne prispieva k celkovému rozvoju mozgu a priamo ovplyvňuje aj rozvoj logického myslenia. Účinnosť metód AMAKids potvrdzujú výsledky získané počas štúdie.
Hlavným cieľom tejto vedeckej práce bolo zistiť:
- Ako mentálna aritmetika vyučovaná metódou AMAKids ovplyvňuje kognitívne schopnosti študentov?
- Líšia sa typy myslenia a ukazovatele vývoja mozgu týchto detí v porovnaní so žiakmi zo všeobecnovzdelávacej školy?
Ako prebiehal výskum?
Na určenie účinnosti mentálnej aritmetiky ako tréningového programu sa výskumníci obrátili na štandardné psychofyziologické metodológie. Zaradené boli techniky „Výber základnej charakteristiky“, „Hľadanie a eliminácia nadbytočnosti“, ako aj expresná diagnostika vlastností nervového systému pomocou psychomotorických ukazovateľov. Porovnanie výsledkov výskumu na tému asymetria medzi mozgovými hemisférami umožnilo vyvodiť množstvo záverov o kľúčových parametroch.
1. Rýchlosť myslenia a vytrvalosť pozornosti
Štúdia zistila, že rýchlosť myslenia študentov AMAKids výrazne prevyšuje rýchlosť bežných školákov. Študenti (vo veku 6 – 8 rokov) dosiahli v tomto kritériu skóre 14,47 ± 9,99 bodov (n = 17) a študenti AMAKids dosiahli skóre 34,33 ± 11,04 bodov (n = 6).
Okrem toho boli ukazovatele produktivity a pretrvávania pozornosti medzi študentmi akadémie 2-krát vyššie. Ich hodnota bola určená v súlade s počtom figúrok, ktoré dieťa na príkaz experimentátorov našlo. Závisí to od počtu chýb, ktoré deti pri hľadaní urobili. Celkovo 6–8-roční stredoškoláci dosiahli počas úlohy 0,14 ± 0,06 bodu (n = 18). Pre deti AMAKids Academy bolo skóre 0,24 ± 0,08 (n = 6).
Vedci tento rozdiel vysvetlili tým, že metóda mentálnej aritmetiky v skutočnosti podnecuje mozog, aby rovnako aktívne formoval mentálne procesy v oboch hemisférach, čím sa aktivujú všetky zmyslové vnímacie aparáty. Vďaka tomu sa rozvíja figuratívne a abstraktné myslenie a zvyšuje sa efektivita práce medzi hemisférami mozgu.
2. Prevládajúci typ myslenia
Dôkazom harmonického rozvoja oboch hemisfér mozgu je typ myslenia. Ľudia abstraktno-logického typu sú schopní operovať s teoretickými pojmami a vykonávať s nimi zložité logické operácie. Dokážu nájsť spojenia medzi procesmi, javmi alebo objektmi zo svojho okolia, ako aj nadviazať interakcie, ktoré sa medzi nimi vyvíjajú. Podľa tohto ukazovateľa „predčia“ študenti AMAkids študentov bežných škôl. Približne 70 % detí AMAkids a iba 40 % študentov všeobecných škôl má abstraktno-logický typ myslenia.
Podľa výsledkov štúdie možno usúdiť, že deti, ktoré študujú v centrách AMAkids, majú konkurenčnú výhodu v učení oproti svojim rovesníkom. Majú tiež väčšiu šancu na úspech v živote a vo svojom ďalšom intelektuálnom rozvoji.