Iste ste už počuli o zásade všestranného rozvoja dieťaťa. Odborníci radia ako pedagógom, tak i rodičom uplatňovať túto zásadu v štúdiu. Čo to ale presne znamená a čo vkladajú do tohto pojmu jeho tvorcovia?
Čo je zásada všestranného rozvoja
Pod všestranným rozvojom sa rozumie rozvoj všetkých osobnostných aspektov bez uprednostňovania niektorého z nich. Dieťa by podmienečne malo nielen dobre čítať alebo riešiť matematické úlohy, ale musí byť aj fyzicky aktívnE a byť schopné udržiavať konverzáciu na rôzne témy.
Zásada všestranného rozvoja znamená príslušný prístup k výchove a vzdelávaniu dieťaťa. Je založená na úplne konkrétnych postulátoch, ktoré môžu a mali by sa uplatňovať v praxi.
Aspekty všestranného rozvoja dieťaťa
- Telesný rozvoj: udržanie fyzickej kondície dieťaťa a komplexná starostlivosť o jeho zdravie.
- Intelektuálny rozvoj: zdokonalenie mentálnych schopností, rozvoj logického a tvorivého myslenia, schopnosť uvedomovať si svoje vlastné činy a ich eventuálne následky.
- Sociálny rozvoj: komunikačné zručnosti, schopnosť komunikovať, vyjadrovať svoje myšlienky, zdieľať svoje nápady, nadväzovať interakciu s kolektívom.
- Emočný rozvoj: schopnosť riadiť seba a svoje pocity, obmedzovať alebo transformovať negatívne emócie, vyjadriť svoje pocity, chápať a prijímať pocity iných ľudí.
- Rozvoj tvorivosti: odhalenie schopností a uplatnenie tvorivého potenciálu dieťaťa.
- Duchovný rozvoj: porozumenie a dodržiavanie morálnych princípov, prijatie ľudských hodnôt a ideálov.
Všestranný rozvoj dieťaťa vytvára vo všetkých smeroch realizovanú osobnosť, ako aj základ pre budúci úspešný život.
Navzájom prepojené zásady
- Zásada samohodnoty veku. Akýkoľvek vek dieťaťa je vnímaný ako svojbytné obdobie jeho života so zodpovedajúcimi zvláštnosťami vnímania, nie ako životná etapa cesty k dosiahnutiu konkrétneho cieľa.
- Zásada úplnosti vzdelania. Je veľmi dôležité zabezpečiť kvalitné vzdelanie, ktoré poskytne dieťaťu všetky potrebné znalosti, zručnosti a schopnosti.
- Zásada činnosti. Akýkoľvek rozvoj by mal byť zameraný na vytváranie konkrétnych schopností a zručností, ktoré budú pre dieťa v danej životnej etape užitočné.
- Zásada osobnostne orientovanej interakcie. Rodičia by mali vnímať dieťa ako jedinečnú osobnosť s jej vlastnými názormi, potrebami a túžbami.
- Zásada integrácie vzdelania. Teoretické vzdelanie musí byť uplatnené v reálnom živote na to, aby dieťa samo odhalilo a uvedomilo si, v čom mu nadobudnuté vedomosti pomôžu.
Predpokladá sa, že vrchol kognitívnej aktivity u detí pripadá na obdobie od 7 do 12 rokov. V rovnakej dobe sa u dieťaťa rozvíja vlastná motivácia k získaniu nových poznatkov a k štúdiu. Z tohto dôvodu je maximálne účinné využitie tohto obdobia obzvlášť dôležité.
Ako uplatniť princípy všestranného rozvoja u detí vo veku od 7 do 12 rokov
Pre názornosť sa pozrime na spôsoby všestranného rozvoja detí podľa uvedených aspektov.
Aspekt rozvoja | Potrebné opatrenia |
Telesný rozvoj |
|
Intelektuálny rozvoj |
|
Sociálny rozvoj |
|
Emočný rozvoj |
|
Rozvoj tvorivosti |
|
Duševný rozvoj |
|
Niektoré aspekty možno zjednocovať. Napríklad, prihlásenie dieťaťa na kurz mentálnej aritmetiky je skvelou investíciou do jeho rozvoja: intelektuálneho (rýchle počítanie, zdokonalenie mentálnych schopností), sociálneho (komunikácia s rovesníkmi a učiteľmi) a rozvoja tvorivosti (hľadanie neštandardných riešení, aktivácia pravej hemisféry mozgu).
Všestranný rozvoj - to nie sú len pekné slová. Sú to konkrétne kroky, ktorých dodržaním pomôžete Vášmu dieťaťu stať sa šťastným a úspešným človekom. Preto sa nespoliehajte len na školské vzdelávanie - zapojte sa priamo do rozvoja.